Slaaptherapie Soulstice

Slaaptherapie

De slaaptherapie bestaat uit twee onderdelen die onafhankelijk van elkaar gebruikt kunnen worden:

Slaapanalyse
Slaaptraining

Slaaptherapie Soulstice

Slaaptherapie

De slaaptherapie bestaat uit twee onderdelen die onafhankelijk van elkaar gebruikt kunnen worden:

Slaapanalyse
Slaaptraining

Slaaptherapie

Ervaar je moeilijkheden met in slaap vallen, of wordt je regelmatig midden in de nacht wakker en kan je de slaap nog moeilijk of zelfs niet meer vatten? Wordt je zelden of nooit uitgerust wakker? Neem je slaapmedicatie en wil je er graag vanaf omdat deze jou niet meer helpen, en eerder voor meer last zorgen. Of wens je graag een diepgaande slaapanalyse op basis van je hersengolven, zonder dat je daarvoor in een ziekenhuis moet gaan slapen? Dan is deze therapie zeker iets voor jou.

De slaaptherapie bestaat uit twee onderdelen die onafhankelijk van elkaar gebruikt kunnen worden:

Slaapanalyse

Tijdens de slaapanalyse krijg je een comfortabele hoofdband mee naar huis die tijdens de nacht jouw hersengolven meet. Dit is de ‘enige’ wetenschappelijke manier om effectief te meten of je hersenen in een slaap- of waaktoestand zijn. 

Doordat je de hoofdband meerdere dagen thuis kan dragen krijgen wij een beter zicht op je slaappatroon en geeft het jou voldoende tijd om te wennen aan het dragen van de band. 

Gecombineerd met een slaapdagboek dat je zelf bijhoudt kan er gekeken worden in welke mate de perceptie over je eigen slaap overeenstemt met de gemeten slaap. Indien deze niet goed overeenkomen kan er bijvoorbeeld sprake zijn van slapeloosheid of een andere slaapgerelateerde aandoening.

Slaaptraining

De slaaptraining is een gestructureerde 6-weken durend programma gebaseerd op de wetenschappelijk onderbouwde methode Cognitieve Gedragstherapie voor insomnie (CGT-i).

Het is een zeer doeltreffende methode met een hoge slaagkans van 80% om je slaapkwaliteit en slaapefficiëntie te verbeteren. Tijdens de training leer je op een constructieve manier naar je slaapprobleem te kijken en zal je in de toekomst zelfredzaam zijn wanneer je nog eens geconfronteerd wordt met een mindere slaapperiode.

Gedurende de 6 weken van de training heb je iedere week één sessie waarbij gekeken wordt naar jouw persoonlijk slaapschema en wordt gewerkt rond een aantal belangrijke pijlers:

  • Inzicht krijgen in je eigen slaappatroon met behulp van een slaapdagboek
  • Psycho-educatie over (on)gezonde slaap en hoe slaapproblemen in stand worden gehouden
  • Richtlijnen over een goede slaap-waakhygiëne en verkeerd aangeleerde slaapgewoonten veranderen
  • Je slaapgedrag aanpakken aan de hand van specifieke technieken zoals stimuluscontrole en slaaprestrictie
  • Omgaan met piekeren en het doorbreken van gedachten die de slaap verstoren 
  • Relaxatietechnieken leren toepassen

Praktisch

Vooraleer u deelneemt aan het programma is er een verkennend gesprek. Tijdens dit gesprek wordt nagegaan of je in aanmerking komt voor de training. In sommige gevallen kan het zijn dat een andere aanpak beter is en zal dit met jou besproken worden.